Should the Biomedical and Health sciences disappear in the initial training of Physical Education in Chile?
DOI:
https://doi.org/10.59856/arch.soc.chil.med.deporte.v69i1.68Keywords:
exercise science, physical activity, health education, Physical educationAbstract
Based on what is declared in the Disciplinary Standards of Initial Physical Education Training, we ask ourselves: Should the Biomedical and Health sciences disappear in the initial training of Physical Education in Chile? From a qualitative hermeneutic-phenomenological approach with documentary analysis techniques, we reflect on the training needs and occupations of the profession, as well as the employability rates based on official ministerial figures. Based on the above, and in response to the question, it is argued that training in Biomedical and Health Sciences should be maintained, beyond the artificial territory established by current standards.
Downloads
References
Johnson FM. Crisis epistemológica de la Educación Física en Chile. J Mov Health [Internet]. 14 de abril de 2023 [citado 16 de abril de 2023];20(2). Disponible en: http://jmh.pucv.cl/index.php/jmh/article/view/193
Peña-Baeza A. Nuevos estándares de formación de la educación física: remezón a los cimientos de la profesión asociados al campo de la salud. Rev Chil Salud Pública. 2021;25(2):255-6.
Riquelme-Uribe D, Moreno-Villafaña A. ¿Y dónde está la evidencia? Una mirada crítica al sustento científico y técnico del área Disciplinar de los nuevos Estándares Profesionales para Educación Física y Salud. J Mov Health [Internet]. 12 de abril de 2023 [citado 16 de abril de 2023];20(2). Disponible en: http://jmh.pucv.cl/index.php/jmh/article/view/185
CPEIP MINEDUC Estándares Disciplinarios de Educacion-Fisica.pdf [Internet]. [citado 16 de abril de 2023]. Disponible en: https://estandaresdocentes.mineduc.cl/wp-content/uploads/2021/08/Educacion-Fisica.pdf
Toro-Arévalo SA. Motricidad, en-acción y fenomenología: la articulación conceptual de la existencia. Mot Rev Soc Pesqui Qual Em Mot Humana. 30 de octubre de 2017;1(1):78-90.
Sérgio, M.; Trigo, E.; Genú, M.; Toro, S. Retrospectivas de la motricidad humana. 2da Ed. Pereira: Instituto Internacional del Saber; 2014.
INE. Estimaciones y Proyecciones de la población de Chile 2002-2035. Totales Regionales, Urbano y Rural. Síntesis de resultados. 2019. Disponible en: https://www.ine.gob.cl/estadisticas/sociales/demografia-y-vitales/proyecciones-de-poblacion
MINEDUC. Empleabilidad e ingresos de Pedagogía en Educación Física. Mi Futuro.cl Disponible en: https://www.mifuturo.cl/buscador-de-empleabilidad-e-ingresos
Castillo-Retamal, F., A. Almonacid-Fierro, M. Castillo-Retamal, y A. A. Bássoli de Oliveira. «Formación De Profesores De Educación Física En Chile: Una Mirada histórica (Physical Education Teacher Training in Chile: A Historical View)». Retos, vol. 38, julio de 2020, pp. 317-24, doi:10.47197/retos.v38i38.73304.
Pena-Baeza A. ¿Es la educación física ciencias de la motricidad humana?. Journ. M. Health. 2023;21(1). Disponible en: doi:10.5027/jmh-Vol21-Issue1(2024)art195 [Accessed 29 oct. 2023].
Pena-Baeza A, Delgado-Leal C, Vásquez-Macaya D, Verdejo-Tamayo C, Arroyo-Jofré P, Kameid-Zapata C, Espoz-Lazo S, Negrete-Peña R, Farías-Valenzuela C. Avanzar hacia la armonización, articulación y prosecuciones en el campo ocupacional de la Actividad Física en Chile. Journ. M. Health. 2023;21(2). Disponible en: doi:10.5027/jmh-Vol21-Issue2(2024)art200 [Accessed 29 oct. 2023].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Archivos de la Sociedad Chilena de Medicina del Deporte

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.